Amb la decretació de l’estat d’alarma del passat 14 de març, com a conseqüència de la crisi sanitària de la COVID-19, moltes empreses van implementar el teletreball. Aquesta ha estat una situació nova al nostre país perquè segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), en condicions normals només un 7% dels empleats treballa a distància. Per tant, el teletreball ha estat i és un repte, però també ha servit per descobrir uns quants avantatges. Saps quins són?

Per als treballadors:

  • Augmenta el rendiment dels treballadors. El teletreball afavoreix una millor gestió del temps perquè s’eviten factors externs com els trajectes d’anada i tornada o els horaris del transport públic. De fet, segons un estudi publicat per la Universitat d’Stanford, els teletreballadors són un 13% més productius.
  • Menor estrès. Treballar a casa, en un entorn de seguretat i benestar emocional, incrementa la tranquil·litat. Això no vol pas dir que la pressió desaparegui perquè els timings i les peticions dels nostres responsables s’han de complir de la mateixa manera, però les tasques es desenvolupen més còmodament evitant, per exemple, conflictes amb altres companys de l’oficina.
  • Major flexibilitat d’horaris. El teletreball permet gestionar millor els temps de treball i de descans, en funció de les pròpies necessitats personals. A més, aporta un major nivell de resposta per atendre possibles imprevistos d’última hora.
  • Facilita la conciliació de la vida personal i laboral. El teletreball permet equilibrar ambdues vessants amb èxit. Es pot fer la feina, i, en certa manera, es pot dedicar més temps a la família.
  • Reducció de despeses. Com que desapareixen els àpats fora de casa i el cost del transport, el/la treballador estalvia una mica més. A més, també es redueix el risc de patir un accident de transit.

Per a les empreses:

  • Major productivitat. El treball presencial està molt condicionat pel compliment d’un horari determinat; en canvi, el teletreball es basa més en els objectius. Aquest aspecte, juntament amb l’autonomia dels treballadors a l’hora de desenvolupar la seva tasca, incrementen la productivitat.
  • Reducció de despeses. L’empresa s’estalvia despeses importants com el lloguer de l’oficina, els subministraments, el mobiliari, les instal·lacions informàtiques… Cada empleat utilitza els seus propis equips des de casa.
  • Adéu a l’absentisme laboral. Com que el teletreball es basa en el compliment d’uns objectius, els treballadors regulen el seu temps i es marquen un horari que s’adeqüi a les seves necessitats. Per tant, es redueixen els canvis de torns o la demanda de dies lliures
  • Aposta per les noves tecnologies de la informació. Una empresa que posa en marxa el teletreball ha de garantir que tots els empleats i la direcció estiguin connectats entre si per avançar amb èxit. Per tant, és imprescindible disposar d’una bona connexió a internet i ordinadors. El control horari es pot fer a través del correu electrònic o d’apps específiques, i per al seguiment de les tasques de l’equip, existeixen diferents plataformes com Asana o Trello que són de gran utilitat per organitzar els projectes.
  • Professionals d’alt nivell, més a prop. El teletreball permet accedir amb més facilitat a professionals que són a l’estranger o que, per motius laborals o personals, no poden acceptar treballar diàriament en una oficina. Amb una videotrucada, podem parlar amb qualsevol expert, encara que sigui a l’altra punta del món.

Això sí: un dels inconvenients del teletreball és la ciberseguretat. Les petites i mitjanes empreses solen ser les més vulnerables. Perdre de cop tota la informació del negoci o la capacitat d’accedir-hi, que tercers controlin els correus corporatius, suplantin la identitat, facin càrrecs fraudulents en els comptes de l’empresa… són alguns dels ciberatacs més freqüents. Per tal d’estar protegits davant d’aquests incidents que han augmentat considerablement amb el teletreball, des de Palol Quer, corredoria d’assegurances, et recomanem les mesures següents:

  • Vigila l’activitat de l’ordinador. Si detectes un tràfic a la xarxa desorbitat o un consum de recursos extremadament alt que es manté en el temps, fins i tot quan els equips estan apagats, estigues alerta!
  • Instal·la antivirus, tallafocs i sistemes de detecció d’intrusions.
  • Fes una avaluació dels riscos que més poden afectar a la teva empresa.
  • Consciencia els empleats perquè facin un ús segur de les seves eines, especialment el correu.
  • Limita l’accés a la informació més sensible.
  • Estableix un protocol de renovació de contrasenyes que, a més, obligui a crear claus difícils de desxifrar.
  • Realitza còpies de seguretat permanents i en diversos suports, per exemple, en el núvol i en discs durs externs a la xarxa.
  • Actualitza tot el programari de tots els dispositius perquè estiguin protegits davant de noves amenaces.
  • En cas d’haver patir un atac, denuncia-ho a una comissaria de policia o davant d’una autoritat judicial.

A part de totes aquestes mesures, és important que la teva empresa compti amb una assegurança de ciberriscos. Aquesta mena de pòlisses assumeixen el cost que pot provocar, per exemple, la paralització o cessament del negoci, les pèrdues de clients, la recuperació de la reputació, les conseqüències legals i les indemnitzacions per la publicació de dades personals i/o informació confidencial de tercers. A més, també cobreixen els honoraris d’experts en seguretat informàtica, legal o comunicació, entre d’altres, si es requereix la seva ajuda.

A Palol Quer, corredoria d’assegurances, per la nostra i la teva seguretat, fem teletreball, però continuem oferint-te tots els mateixos serveis i pots contactar amb nosaltres amb els telèfons i correus habituals. Si necessites informació sobre alguna assegurança o consultar qualsevol dubte, no dubtis a contactar-nos perquè seguim al teu costat!

Teletreball